keskiviikkona, tammikuuta 21, 2015

Hyppy tuntemattomaan

1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun puolalaisia elokuvia luonnehti usein toisen maailmansodan käsittely realistiseen ja vahvaan draamatyyliin. Tarinat eivät aina olleet suuria, mutta intensiivisiä ne olivat.

Tadeusz Konwicki omasi jo 10-vuotisen uran omaperäisenä elokuvaohjaajana, kun Hyppy tuntemattomaan (Salto) ilmestyi vuonna 1965. Terminä ”salto” on monimielinen: se tarkoittaa akrobaattista temppua, jossa pää ja jalat vaihtavat paikkaa (engl. somersault, somerset, tumbleset), mutta myös mielipiteiden tai sympatioiden täydellistä kääntämistä päälaelleen tai nurin.

Kaikki tulkinnat ovat kelvollisia. Konwicki harrastaa sekä akrobatiaa että äärimmäistä tekstuaalista konstailua symbolismin nimissä. Kaikki ei tule ymmärretyksi nykypäivässä, jos kohta se oli selvää aikalaisillekaan. Inspiraation lähteet ovat selkeät. Kafkan kummallisimmista tarinoista ja Raamattuun perustuvalla uskonnollisuudella on sijansa skitsofreenisessa tarinassa, jossa muukalainen loikkaa junasta hänelle ilmeisesti tuttuun kylään ja paniikkihäiriöisellä vimmalla sotkeutuu tavalla tai toisella kyläläisten maailmaan, joka ei arkisissa lähtökohdissaankaan ole kovin selkeäksi muotoutunut sodan jälkeisissä oloissa.

Todellista nimeään paljastamattoman päähenkilön temput ulottuvat pelikikkailusta ihmeparantamisiin, mutta samalla hän on kyyninen ja pitää hyvyyttä lähinnä hölmöytenä, vaikka ei epäröi julistautua profeetaksi kivettyneessä syrjäkylässä. Kohtaaminen kulminoituu kyläjuhlissa ja sen salto-tanssissa. Zbigniew Cybulskin esittämä vimmainen hahmo ottaa ohjat – psykologian taidoillaanko? – mutta ehkä tämä on kyläläisille liikaa, varsinkin sen jälkeen, kun hänet paljastetaan huijariksi ja naistennaurattajaksi. 

Cybulskin 1960-lukulainen poseerausta peittelemätön näyttelytyyli huipentuu tämän elokuvan akrobaattisissa käänteissä, yhtä paljon kuin näyttelemisestä kyse on liikehdinnästä, joka saa katsojan väliin yhtä ymmälleen kuin solmuihin aukeava tekstisymboliikka.

Ei kommentteja: